in Internet, Kompjuteri i IT, Razno

(Zlo)upotreba PRofesije – Kako je bilo … [en]

Dragan Varagić je nedavno najavio skup predavanja pod nazivom (Zlo)upotreba PRofesije. Generalna tema je bila Internet meže u PR svrhe. Spojili su tri interesantne teme: marketing , PR i Internet. Zainteresovale su me ove teme pa sam se 18-og našao na ovom skupu.

Odziv posetilaca na ovom skupu nije bio zadovoljavajući. Ali to je pre stanje srpskog Interneta i posledica toga da ljudi ne shvataju Internet kao medij koji mogu da koriste u PR i marketing svrhe. A možda i organizator nije dovoljno marketinški podržao ovaj skup.

Uvodno predavanje započeo je Srba Jovanović, predsednik Društva za odnose s javnošću Srbije, sa temom “Etički kodeksi u profesiji odnosa s javnošću”. Srba je održao odlično predavalje o odnosima sa javnošću i stanju u Srbiji kada je PR u pitanju. Ovde je bilo reči o PR asocijacijama, u svetu koja se trude da održe ugled PR profesije, i da spreče zloupotrebe iste. Za vreme bombardovanja Srbije, u Americi je došlo do kršenje kodeksa Američke asocijacije, ali nije došlo do sankcionisanja pošto su nacionalni interesi nadjačali profesionalne, ali to nije usamljeni primer kršenja kršenje kodeksa i neetičko korišćenje PR-a. I ovde u Srbije svaki dan čitamo naslove u novinama, koji se kasnije ispostave kao neistiniti, ali osim moralnog gubitka kredibiliteta nema nikavih drugih sankcija. Ovo su trebali da čuju pojedini mediji iz Srbije, pre svega mislim na žutu štampu.

srba_jovanovic

Srba je detaljno objasnio odredbe ovih asocijacija, i objasnio kako trebaju da se ponašaju ljudi koji se bave odnosom sa javnošću. Srba je govorio i o tome kakav treba da bude odnos osobe koja se bavi PR-om prema klijentu. Rekao je da ukoliko PR agencija ima npr. ima za klijenta banku, ona ne bi smela da prihvati posao od druge banke, osim ukoliko su oba klijenta upoznata sa ovim i slažu se da obe banke mogu da budu klijenti iste PR agencije. Tako se i klijentu ne sme obećavati neostvarivo i nešto na šta ne može da se utiče, to se smatra obmanom klijenta.

Igor Škunca – “Httpool”, Hrvatska održao je predavanje: “Studije slučaja “PRičam ti PRiču”. Ovo je bio najzanimljiviji deo ovog skupa, Igor je pokazao dobre i loše primere upotrebe Interneta u PR svrhe, svetski poznatih brendova. Objasnio je šta je to Tiffany Box. Kutija u koju i da stavite najlošiji i najjeftiniji proizvod, onaj kome je poklonite misliće da je dobio najskuplji i najkvalitetniji proizvod, samo zato što je upakovan u fancy Tiffany kutiju. Naveo je primer BMW, koji promoviše “BMW lifestyle”, i koji ima odličan PR. BMW je čak patentirao i zvuk svojih motora, ali to je naravno samo marketinški potez BMW PR-a. Oni u svojim press releases opisuju zvuk koji je karakterističan za svaki model BMW-a, a novinari to prenose dalje u medije, i tako se gradi slika o specifi;nom BMW zvuku motora, iako je to samo fikcija.

PR kampanja burger kinga – PR tim je samo svojim pritaljima rekao za njihovu PR kampanju. Promovisali su pileći burger, ali tako štp su svojim prijateljima rekli za kampanju. Kampanja se sastojala iz jednog web sajta na kojem je bila jedno pile. Tačnije čovek prerušen u pile koje je bilo sa halterima i sve u svemu izgledalo veoma ružno. Svrha web sajta je bila da to pile sluša vaše komande, pa ako mu kažete skoči ono će da skoči, ako mu kažete trči pile će trčati, ali ako piletu sa sexy halterima, kažete da uradi nešto što ima veze sa seksom, ono će vam priči i prstom pokazati “no-no”. Na sajtu su posetioci mogli da skidaju slike sexy pileta i slično. Rezultat kampanje je bio takav da je Burger King u periodu kampanje nadmašio prodaju MacDonalds-a

calin_fusu

Calin Fusu – “Neogen”, Rumunija održao je predavanje na temu: “Newsletters as a way to buind image and increase sales”. Fusu dolazi iz kompanije “Neogen” koja srži servise pod nazivom urbae. Poznati su po tome što se kupili web sajt poljubac.com. Objasnio je kako njegova kompanija koristi newsletters-e da bi obavestila svoje korisnike o novim stvarima na njihovom sajtu i pomogla im da bolje koriste funkcije sa njihovog portala. Pokazao je kako pravilno treba koristiti newsletters-e. Urgae.co.yu je već uspeo da se uvrsti u 20 najposećenijih web sajtova na SCG Internetu.

Dragan Varagić je održao predvanje na temu “Dobri i loši primeri prakse odnosa s javnošću na Internetu”. Bilo je više loših primera odnosa sa javnošću na Srpskom Internetu. Veoma loš primer je skola kompijutera “NL Pro Group” i čuveni Željko Radodavljević. Ako na googlu ukucate ima firme ili ime ovog prevaranta, dobićete linkove do blogova (i moj članak) ili foruma koji ovu firmu kritikuju i opisuju kao prevarante. Tako da se tu vidi moć Interneta, koji može da veoma utiče na poslovanje neke firme, pozitivno ili negativno. Dragan je spomenuo i neke od vodećih foruma na Srpskom internetu na kojima se raspravlja o mnogim temama, pa je tako neko postavio titanje “Koju banku mi preporučujete za otvaranje računa?”. Ovo bi na primer, mogla da iskoristi neka banka koja bi mogla da preporuli sebe i istakne svoje prednosti u odnosu na konkurente, ali je kod nas taj deo interneta u PR svrhe neiskoriščen. Dragan je spomenuo i da ljudi ovde ne znaju da koriste e-mail i Internet, pa tako neke reklamne materijale šalju sa mailova koji ne ostavljaju utisak poslovnosti i poverenja, kao na primer mala_maca @hotmail.com i slično.

e_magazin

Dragan Varagić je na svom blogu u najavi ovog skupa napisao:

Inače, kako je to poseban ulaz koji nije vezan za halu Master gde se održava Sajam medija, ulaz samo na ova predavanja jeste besplatan.

Ulaz ipak nije bio besplatan, pa je bila potrebna karta za sajam medija, da bi mogli da uđemo na ovaj skup. To što smo bili olakšani za po 200 dinara, nije najvažnije, skup je bio kvalitetan i poučan, pa ovaj malo previd koji je Dragan napravio nisam uzeo za zlo.

Write a Comment

Comment